lördag 17 mars 2012

Glädje!

Idag har vi igen fått uppleva någonting vackert, nämligen ett barns dop. Min yngsta systerson blev döpt och i samband med dopet fick han sitt namn. Det var en mycket vacker tillställning! Efteråt bjöds det på dopkaffe, med en massa gott! Och dagens barn var vacker i dopklänningen som är sydd av våran mor och som burits av mina tre kusiner från mammas sida, av oss alla fem syskon och nu av tre av mammas barnbarn. Jag hoppas det blir många fler!

Visste ni förresten, att man blir döpt och i samband med dopet får man sitt namn. Det är två skilda saker. I finska tidningsinlägg ser man ofta "--- sai kasteessa nimen" - detta är alltså fel; det skall vara "--- sai kasteen ja nimen". Detta har min svärmor lärt mig och hon var väldigt viktigt då vi skickade in N:s dopannons att det skulle vara rätt. Var och en får ju skriva vad man vill och känner för, men detta var något jag inte visste tidigare och tänkte att jag kunde dela med mig detta med er!

Jag håller tummarna för att försäljningen av vår lägenhet nu närmar sig ett slut. Så håll tummar och tår för att allt skall gå vägen! Nu önskar jag att vi skulle kunna få ta nästa steg och gå vidare!

Våren är absolut här eftersom snön snart har försvunnit, man kan höra fågelkvitter och termometern visar mer eller mindre hela tiden plusgrader. Hoppas alla kan njuta av denna härliga tid.

För några dagar sedan fick vi besök av gudson V med sin mor - härligt att se hur han har utvecklats till en liten ung man och se hur duktig han är på alla vis. V tyckte mjölk var gott och mumsade i sig tre glas - härligt! Lika mycket uppskattade jag även pratstunden med V:s mor, det som ibland tynger hjärtat känns alltid som en dum liten grej då man fått prata av sig. Men det är väl det psykologvänner är till för! Skämt åsido.

Imorgon blir det mera kalas, till och med två stycken! Systerdotter A skall firas och även vår guddotter T får fira att det första levnadsåret är förbi. Vart har världen tagit vägen? Just ringde ju E och berättade att vattnet har gått och nu bär det av mot ÅUCS... Ja, tiden den går fort då man har roligt. Och visst är det ju roligt med barn!

M styrde kosan mott jobb och nattskifte, N sussar gott i sin säng och jag sitter bunkrad i soffan. Skönt med lördag.

1 kommentar:

  1. Det där angående namnet och dopet var nytt för mej med. Känns ju konstit då man brukar säga att någon blir döpt TILL blablabla... :)

    SvaraRadera