måndag 21 november 2011

Blubb, blubb...

Det rullar i magen - inte är det väl bara magsjuka på gång?

En ny vecka igen. Igår var vi första gången med N på babysim - vilken härlig upplevelse för oss alla tre! Han plaskade runt och var som fisken i vattnet. Roligt med en hobby som passar en så liten själ som N.

I lördag firar vi lillajul. Tänk, att detta med lillajul helt och hållet (i Finland) är en finlandssvensk tradition. M förstod inte alls vad jag menade första gången jag sa, att vi skall fira lillajul. För de finskspråkiga finländarna är ju lillajul något som man firar med kollegorna och vännerna, med andra ord det är fest med alkohol och ofta krogbesök. För oss finlandssvenskar är det ju mer en familjehändelse i samband med första advent.

Nu hinner jag inte skriva mer - Täydelliset naiset börjar!

2 kommentarer:

  1. Det där hade jag ingen aning om, alltså att lilla julen är en finlandsvensk tradition?! Intressant... Men hur är det i Sverige då? Eller pratar man bara om första advent??

    SvaraRadera
  2. Vet du, ingen aning om hur de har det i Sverige?! Har nog aldrig hört någon svensk tala om lillajul, men jag kan ha fel...

    Jag minns i alla fall att vi som barn hemma också hade en lillajulsgran - i den hängde det vita stickade tomtar! :)

    Hurdana lillajulstraditioner har ni?

    SvaraRadera