torsdag 10 november 2011

I'm back.

Tog en liten paus från bloggandet. Men nu är jag här igen!

Livet här hemma det knallar på. N växer så det knakar, det är underbart att på nära håll få följa med ett litet liv som utvecklas varje dag. I söndag har vi möjlighet att i våran lilla familj första gånger fira farsdag. N och jag har två små gåvor som vi kommer att överraska far med då han kommer från jobbet på söndag eftermiddag. Och självklart skall han också få en ordentlig middag.

Själv har jag de senaste 10 åren just på farsdagen besökt gravgården. Mitt sätt att fira våran far är konkret att tända ett ljus. Det känns ibland - trots de 10 åren - ännu väldigt ledsamt. Men jag kan också vara glad och tacksam för alla de goda minnen som finns kvar och de kan ingen ta ifrån mig.

Under den senaste tiden har jag hört många baby-nyheter, vilket alltid är roligt! Jag tänkte, som nybliven mamma själv, skriva ner tre ting jag inte nu efter N:s födelse skulle klara mig utan. Ni andra mammor som tittar in här på min blogg får gärna nämna vilka era tre ting är! På detta vis få de blivande mammorna tips på vad som kan vara bra att ha hemma då den lilla sedan tillbringar sina första dagar här i världen. Mina tre ting är:

1. Sink-salva. Direkt jag upptäcker lite röd hud i något litet veck på N:s kropp tar jag fram salvan och nästa morgon är det röda som bortblåst.

2. Bröstpump. Då man på sjukhuset funderar, har mjölken stigit eller inte - då har den antagligen inte gjort det. För sen då mjölken väl har stigit är brösten så hårda, att en pump är guld värd. Och ja, ni som inte vet hur det ser ut då man pumpar mjölk - det ser lustigt ut och man känner sig som en maskin.

3. Liggvagn MED FJÄDRING. Det är så enkelt att gunga N till sömns. De morgnar jag på riktigt måste få något gjort här hemma och inte har tid att direkt gå ut och promenare, räcker det att jag tar soppåsen från badrummet och lugnt vaggar iväg till skräpinsamlingen och tillbaka så sover redan N.

Dessa är nu det jag kom på just nu, i denna situation. Listan med allt onödigt som blivit inhandlat är desto längre... :)

4 kommentarer:

  1. Kul med tips!! :) Mera sånt...

    SvaraRadera
  2. Här kommer mina top 3 tips (från när C var liten spädis..nu ser ju listan lite annorlunda ut)

    1. Spytrasor. Vi har inte använt dem så mycket för att torka upp spyor, mycket lite sånt här, men vid amning! Det rann alltid och kom med sån fart för mig speciellt då hon släppte greppet emellanåt, så jag kunde vara helt genomvåt om jag inte hade en trasa under.

    2. potatismjöl och bephantensalva. Till samma ändamål som du hade som nr 1. Inte samtidigt dock men bephanten i rumpan och potatismjöl speciellt vid halsen.

    3. baby-monitor. Så att man kan ha ytterdörren stängd när hon ligger ute i vagnen (fortfarande i användning dagligen) Dessutom använder vi den när hon ligger inne och sover på vår säng också, då hon alltid vaknar ljudlöst så hör man ändå hur det skraplar av en liten rörelse och kan gå och kolla om hon är vaken.

    Mer bebisprat här på bloggen, så kul att följa med :) trevligt veckoslut!

    SvaraRadera
  3. Själv har jag helt glömt bort alla baby grejer men de är bra att nån skriver tips så man kan förfriska minnet till nästa gång :) Så tack för de!

    SvaraRadera
  4. Vad töntig jag var då jag skrev mina tre viktiga ting - nu kom jag på något som har varit riktigt, riktigt prima nämligen vår NATTLAMPA! En lampa med tre blåaktiga ledljus från Tarjoustalo. Används fortfarande varje natt vid matning. Väcker inte N helt och hållet, dessutom hålls man själv ganska "dåsiger" och får sömn på nytt! Kostade några fjuttiga euron och värt varenda peng! REKOMMENDERAR!

    SvaraRadera