söndag 8 juli 2012

Dags för tonårsföräldrarna att ta sitt ansvar!

Detta inlägg är egentligen inget annat än mina tankar kring tonåringar med mopeder. Jag är faktiskt förbannad - men mest helt enkelt orolig. Det är nu inte bara en eller två gånger denna sommar som jag kommit körande längs med Skärgårdsvägen med en hastighet på 80km/h i mätaren och har blivit OMKÖRD av mopeder... Mopedister, som plötsligt i allt för hög hastighet svänger hit och dit, tittar sig omkring och rör sig bland med bilarna. Mopedens plats i trafiken är ju faktiskt på körfilens höger kant, detta gäller också mopobilarna. Jag vet inte om jag tycker mopons plats är bland "biltrafiken" eller om jag tycker att de är bättre att de rör sig på lättrafiklederna där det är tillåtet att framföra mopeder. Detta eftersom jag en gång med barnvagn måste hoppa ner i diket för att inte bli under en mopedist... Mina nerver börjar nu vara rätt så spända. Här på vår gata kör det nära på varje kväll och ibland även nattetid någonting (låter som en helvetesmaskin!) som jag antar är en trimmad moped - av och an. Gasar på, kör gatan till slut och till vår glädje så kommer den ännu tillbaka. Oberoende om vi har fönstren uppe eller stängda så blir N orolig i sin säng. Och jag själv är klarvaken.

Att titta efter registerplåtar är ingen vits - endera fattas de eller så rör sig mopon så fort att man inte hinner med.

Men var är föräldrarna till dessa små terrorister? Det är nu dags att ta upp ögonen och ta sitt ansvar. En 15-åring har inte kunskapen att i så höga hastigheter röra sig i "biltrafiken" på ett fordon som är menat att gå 45km/h. Varför kontrollerar inte föräldrarna sina barns mopon? Och om kunskaperna inte räcker till att kontrollera om en mopo är trimmad eller inte, så finns det säkert någon släkting / granne / kompis pappa som gärna hjälpet till. Men var och en av oss kan väl i alla fall titta efter att mopon har en registerplåt. Och en diskussion gällande att ge ro nattetid och sina medmänniskor är kanske inte heller så dumt.

Att detta hör till ungdomen och det är lika i alla småstäder stämmer, men innan det händer något önskar jag att alla mopedisters mammor och pappor kan ta sig en tankeställare. Jag antar väl att varje mamma och pappa vill hålla sina ungdomar välbehållna så länge som möjligt?

Detta är bara ett inlägg av en enskild människa som önskar att kanske en mamma eller pappa läser detta och får sig en tankeställare.

Jag drar inte alla över samma kam, det finns massor av mopedister som sköter sig i trafiken precis som man skall! Tyvärr ser man och minns man bara de som inte gör det...

3 kommentarer:

  1. Jag är så av samma åsikt som du! Icke att förglömma föräldrarna som kanske tom hjälper barnen att trimma... Jag hör garanterat till de föräldrar som inte kommer att släppa ut sin son på stan med trimmad moped.

    SvaraRadera
  2. Detta inlägg vore värt att publicera i ÅU:s "ordet fritt"!! Håller alltså absolut med! För övrigt kunde jag inte hålla mig för skratt inför ordet "helvetesmaskin". Om jag inte minns fel var det ju vad någon i Madicken (Abbes mamma kanske??)kallade dammsugaren för :D :D

    SvaraRadera
  3. Jo, det är ju tyvärr så, att många föräldrar hjälper till och bara tycker att det hör ju till med trimmad mopo. Till det händer något...

    Jag tänkte ett tag att jag skulle göra ett inlägg i ÅU, men har bara inte kommit mig för... :)

    SvaraRadera