torsdag 23 juni 2011

Glad midsommar!

Hälsningar härifrrån soffan, här umgås jag med TV:n. M tillbringar natten på jobb. I och med sjukskrivningen är detta en rätt vanlig kombination, TV:n och jag alltså, då det varje morgon står på programet: vila. Tyvärr är utbudet på program helt uruselt, så blir att titta filmer som t.ex. Pretty Women (som för övrigt är en av de bästa i världen!) om och om igen. Med ryms också lite Sex and the City, så det är ju inte helt fel.

Nu har vi ju midsommaren här och det får mig att fundera på hur mycket livet har ändrat den senaste tiden. I vanliga fall skulle jag eventuellt jobba, men om jag hade turen att få ha ledigt skulle väskorna antagligen stå packade och kalla alkoholhaltiga drycker vara inhandlade. Det skulle bära av till någon stuga eller iväg med en segelbåt ut i skärgården. Men i och med den växander magen - som jag inte i något fall i världen skulle byta ut - är situationen en annan. Midsommaren firas (kan man kalla det att fira om man grillar och går i bastun och sedan återvänder till den ack så bekanta soffan?) hemma. Grillmat är inhadlat, likaså alkoholfri lonkero. Midsommaren går alltså i lugnets tecken.

Men det jag egentligen funderar på är, att kommer dessa stora party-helger någonsin att vara sig lik, efter att man i huset fått en liten? Livet stannar ju inte upp bara för att man får barn, men jag personligen själv tycker att man har gjort sitta val om man valt att skaffa (ursäkta ordvalet "skaffa" - jag hatar ordet i samband med att man talar om barn, men jag har hjärnsläpp och hittar inget annat motsvarande ord! Barn SKAFFAR man ju självklart inte...) barn. Med andra ord, det mesta går på barnets vilkor. Visst skall vuxna få vara vuxna även efter att barn kommit med i bilden. Men vid fester, där alkohol är de vuxnas huvudsakliga dricka, skall inte barnen vara med. Så, i framtiden kommer säkert helger som midsommar att vara ganska barn-centrerat. Helt okej det med, eftersom så många i vänskapskretsen redan har barn eller barn på kommande. Detta är väl det så kallade vuxenlivet nu sen!

(Bilden lånad från nätet)

Men nu är det slutfunderat - GLAD MIDSOMMAR!

3 kommentarer:

  1. Trevlig midsommar till Er också! Du ska minnas ditt icke-vuxna liv och se fram emot det vuxna ;) Minne lever man länge på! Till ditt skaffa barn, så kanske man kan tänka sig att "bilda familj" "utöka familjen" eller nåt i den stilen...?

    SvaraRadera
  2. Trevlig midsommar till er också! Jo vist kan man fira fast man bara badar bastu och grillar, så kommer vi också att fira vår midsommar :) O nej livet förändrar inte fast man får barn, man prioriterar bara annorlunda. Typ man vill inte festa tills solen går upp för man vet att 1. någon stiger upp senast kl 8.00 2. man ska orka hela följande dag med sin lilla buse :)

    SvaraRadera
  3. Anna o. Katja - hoppas ni haft en skön midsommar! När man bildar familj (tack Anna!) blir det ju - som ni skrev - annorlunda, men livet stannar inte upp. Och minnen tar man ju med sig genom hela livet! Och behoven ändrar ju som du skrev Katja, jag känner inte heller att jag har måste på att festa till morgontimmarna. Fast, tror nog att om det någon gång känns att man riktigt vill släppa loss, så lyckas det även trots att man har barn!

    SvaraRadera