onsdag 22 februari 2012

Tog mig i kragen!

Ja, igår startade jag mitt lilla projekt om att gå ner i vikt. Har blivit en del extrakilon den senaste tiden och graviditeten gjorde också sitt, trots att vågen visade -2 kg från startvikten en vecka efter förlossningen. Men eftersom jag inte mår bra av det jag ser i spegeln, speciellt då jag sätter på vissa klädesplagg jag gillade innan graviditeten, så beslutade jag att nu måste jag göra något åt saken. Och faktumet är ju det, att allt hänger ju på vad man lägger i munnen. Efter att jag blev mammaledig och tillbringar en hel del tid hemma, blir det också att koka kaffe mer än tidigare. Med kaffe vill man ju ha ett kex (eller fem). Mat gör jag flere gånger i veckan, men det är också enkelt att bara plocka i sig något snabb ut kylskåpet och stilla hungern för ett litet tag med en munsbit. Men i långa loppet blir det många kex och många små munsbitar under dag och det resulerar ju sen igen i oönskad viktuppgång. Så nu är det slut med detta! Känner någon annan igen sig?

Eftersom jag behövde komma igång på riktigt har jag tagit hjälp av "en metod", men riktigt redo för att erkänna vilken av alla i viktminskningens värld är jag inte redo att erkänna...

Det känns svårt det här att erkänna, att man behöver göra något åt sina mat(o)vanor. Men nu är det gjort och det känns bra! Som sagt, allt körde igång igår med en rivstart, gårdagen var värst men idag känns det redan betydligt mycket enklare.

Har ni provet någon viktminskningsmetod?

1 kommentar:

  1. Åh, känner så igen mig! Blir allt för mycket kaffe och nåt gott där till. Efter julen tog jag också mig i kragen :) Men jag kör nog varken någon metod eller annat utan kör med tallriksmodell och försöker med mer motion. Det är där det måste ske förändring för mig. Och nog unnar jag mig nåt gott ibland eftersom annars kommer det aldrig att hålla i längden. Så måtta med allt, funkar för mig i alla fall :) fast de gamla kläderna skulle man ju gärna vilja att satt lite bättre..men tiden borde väl ge resultat?

    SvaraRadera