lördag 14 maj 2011

Lördagstankar


Lördag idag, arbetsdag 5/5 och då jag slutar vid kl.18 idag tar jag semester. För en vecka, men en mycket välbehövd vecka. Det känns som jag har flyttat hit till lådan, efter att ha tillbringat snart 54h här. Så nästa vecka kommer jag att göra endast det jag gillar mest: trädgårdsjobb, shopping samt många härliga stunder med systerdotter A. Hon är fortfarande lika prima, lilla A. Moppa gillar A jätte mycket!

Turun SanomatI dagens Turun sanomat kan man läsa artikeln Nettikiusaaminen on yleistyvä ongelma vailla helppoja ratkaisuja (http://www.ts.fi/online/kotimaa/220618.html). Tyvärr har mobbning funnits i alla tider, på ett eller annat vis - i alla åldrar. I skolan, på arbetsplatsen, på fritiden. Men mobbning på ett annat vis. Mobbningen har varit enklare att upptäcka tidigare än nu. Nuförtiden utförs mobbningen via internet och mobila nätverk, med andra ord - rätt så långt kan mobbarna agera anonyma. Självklart om det görs en brottsanmälan kan ju polisen utreda vem dessa människor är. Men för många är tröskeln för hög att berätta för en vuxen, offren lider i tysthet. Många ungas föräldrar och lärare har ingen aning om vad som pågår på internet. Tror vi alla måste vara mer observanta hur våra unga mår. En liten tanke med stor betydelse så här på lördag.

Ute regnar det. Hemma på gården är det gårdstalko, tråkigt att det skulle vara dåligt väder just denna dag. Det börjar vara lunchtider här i lådan. Lördagen till ära har vi beställt mumsig mat från Pizzeria Dennis (http://www.dennis.fi/).

Trevligt veckoslut!

3 kommentarer:

  1. De va minsann lite blött idag :)

    SvaraRadera
  2. Jo, jag förstod det! :) Va duktigt av er alla ändå att delta!

    SvaraRadera
  3. Vi måste tillsammans kämpa mot mobbningen, säga ifrån om någon blir utsatt. Visste du att det är 50 st varje år under 19 år som tar sina liv pga detta? Jag föreläser i skolor om ämnet och även bloggar om det. Vad gör ni i samhället för att motverka detta? Det är en sak att debattera och en helt annan att agera.

    SvaraRadera